Saxofoon | Dwarsfluit | Klarinet | Arrangeren | Theorie | Improvisatie | Samenspelen
Femke Ernens (1984, Utrecht) is een bevlogen en initiatiefrijk saxofonist, fluitist, docent en arrangeur. Zij speelt in zeer diverse projecten en bezettingen zoals bigband, combo, duo, kwartet, blazerssecties en met DJ’s en is thuis in de lichte muziek waaronder jazz, funk, pop, dance en latin.
EDUCATIE
Dat Femke graag actie onderneemt en niet snel achteruit deinst blijkt wel. Femke is al lang actief op muziekeducatief gebied. Ze gaf les bij diverse verenigingen en scholen in saxofoon, bandcoaching, basiscursus muziek voor kinderen middels blokfluit en muziekcursus voor basisscholen alvorens ze haar eigen onderneming Saxofooneducatie begon in 2011. Saxofooneducatie was allereerst alleen in Zwolle actief, later ook in Heerde, Emmeloord en Zutphen. Naast lesgeven in haar eigen lespraktijk geeft Femke sinds 2022 methodiek lessen en het vak 1 to 1 teaching and learning aan saxofoon en dwarsfluit studenten van het Artez Conservatorium Arnhem.
Saxofooneducatie is inmiddels DE plek in Zwolle voor saxofoonles, dwarsfluitles, lessen in arrangeren, muziektheorie, improvisatie en samen spelen. Bekijk het volledige aanbod van Saxofooneducatie hier. Je kan band of ensemble coaching volgen met je eigen groep of samen spelen in een van de ensembles’ van Saxofooneducatie zelf. Dit zijn Sax On The Rocks en gevorderde groep SaxClub Femke in Zwolle. Ook bij Stichting Bigband Drift in Noordoostpolder in de wijk Espelervaart in Emmeloord.
Femke creëert kansen door te anticiperen en gaat creatief oplossend te werk. Zij heeft tevens ervaring in speciaal lesaanbod aan leerlingen met dyslexie, AD(H)D, PDD-NOS, hoogbegaafdheid, hoogsensitiviteit en lichamelijke beperking. Kenmerkend aan de lessen van Femke is dat de leerling leert musiceren via een persoonsgerichte eigentijdse aanpak waarbij de leerling en het speelplezier voorop staat!
VISIE
“Ik motiveer en enthousiasmeer mijn leerlingen graag! Muziek maken is heel leuk en het draagt ook nog eens bij aan je persoonlijke ontwikkeling! Want leerlingen leren al spelend het instrument beter kennen en oefenen tegelijk concentratie, het luisteren naar zichzelf en anderen, snel reageren of nieuwe dingen bedenken (improviseren), creatieve ideeën naar buiten brengen, contact maken door samenspel, houding en presentatie, hoe thuis te oefenen enz. Voor iedereen belangrijke vaardigheden en op elke leeftijd te leren!”
STUDIES
Tijdens de Bachelor of Music (Jazz & Pop) aan het ArtEZ conservatorium Zwolle heeft Femke lessen gevolgd van saxofonisten Rolf Delfos en Sjoerd Dijkhuizen. En masterclasses gehad van nationale saxofonisten waaronder Allard Buwalda, Arvark Saxophone Quartet, Joris Roelofs en Hans Dulfer en internationale saxofonisten waaronder Steve Coleman, Branford Marsalis en James Carter. En had zij een aantal jaren bijvak dwarsfluit van Joao Ramos Marta. Haar methodiekscriptie is beoordeeld met het cijfer 9 en heeft de Koen van Slogteren Muziekpedagogiekprijs 2013 gewonnen.
Tijdens de Bachelor of Social Work (Culturele en Maatschappelijke Vorming) aan Hogeschool Utrecht heeft Femke zich gespecialiseerd in Kunsteducatie. Zij volgde in haar laatste jaar een Jazz Minor aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij saxofonist John Ruocco. En was onderzoeker bij Kunst Inclusief. Gegevens zijn gepubliceerd in het boek: Kansen in kunst, kunst door mensen met speciale wensen. Haar scriptie schreef zij over kunsteducatief aanbod binnen Nederlandse kunstencentra voor mensen met een verstandelijke of psychische beperking en wat er nodig is om zo een dergelijk aanbod te bieden.